x تبلیغات
زندگی مدرن

شرایط لازم برای تمدید گواهینامه رانندگی

یکی از اساسی‌ترین مدارکی که همه ما داریم، گواهینامه است. این مدرک شناسایی هم مثل مدارکی چون کارت ملی و پاسپورت، تاریخ اعتبار مشخصی دارد. پس از پایان این اعتبار، دارنده کارت موظف است نسبت به تمدید گواهینامه اقدام کند.

شرایط تمدید گواهینامه

گواهینامه‌ها در گذشته با اعتبار ۵ ساله صادر می‌شدند، اما چند سالی است که اعتبار آن به ۱۰ سال افزایش پیدا کرده است. توجه داشته باشید که دارا بودن گواهینامه در حال انقضا، شرط لازم برای تمدید گواهینامه است. بله، همانطور که خواندید، گواهینامه باید در حال انقضا باشد؛ یعنی زمان ثبت درخواست تمدید، باید ۱ ماه از تاریخ اعتبار آن باقی مانده باشد. البته شرایط دیگری نیز وجود دارند که می‌تواند شما را مشمول دریافت گواهینامه جدید کند.

این شرایط  فارغ از پایان اعتبار، عبارتند از:

 

  1. گواهینامه مخدوش شده و اطلاعات درج شده روی آن به راحتی قابل تشخیص نیستند.
  2. کارت گواهینامه شما مفقود (یا دزدیده) شده است.

مدارک لازم برای تمدید گواهینامه

  • اصل و کپی از تمام صفحات شناسنامه
  • اصل و کپی پشت و رو کارت ملی
  • اصل گواهینامه رو به ابطال (در صورتی که مفقود نشده باشد- در اینصورت باید نامه استعلام را از اداره راهنمایی رانندگی صادر کننده گواهینامه که قبلا دریافت کرده‌اید، همراه داشته باشید.)
  • آدرس دقیق محل سکونت (دائمی) به همراه کد پستی ۱۰ رقمی
  • عکس پرسنلی: رنگی- بدون کلاه، عینک، کراوات، آرایش- در زاویه درست که گردی صورت کاملا مشخص باشد
    ۱- در صورتیکه متقاضی گواهینامه پایه یک هستید: ۲ قطعه
    ۲- در صورتیکه متقاضی گواهینامه پایه دوم و سوم هستید: ۳ قطعه
  • اثبات گروه خونی (می‌تواند برگه آزمایش، کارت پایان خدمت، خوداظهاری با ثبت اثر انگشت، گواهینامه پیشین و… باشد)
  • فیش پرداختی هزینه‌ های تمدید گواهینامه
  • گواهی عدم اعتیاد
  • برگه معاینه چشم از پزشکان تایید شده توسط ناجا

مراحل تمدید گواهینامه

پس از تهیه مدارک لازم برای تمدید کارت گواهینامه باید مراحل زیر را طی کنید تا گواهینامه شما مجددا معتبر شود. توجه داشته باشید که حضور شخص متقاضی برای انجام مراحل انگشت‌نگاری، ضروری است. (مگر اینکه متقاضی تمدید کارت گواهینامه خارج از ایران باشید که در بخش سوالات متداول به آن اشاره کردیم)

با در دست داشتن مدارک ذکر شده و مراجعه به یکی از شعب پلیس +۱۰ می‌توانید به راحتی نسبت به تمدید گواهینامه خود اقدام کنید. کلیه مراحل تمدید کارت گواهینامه، در صورت کامل بودن مدارک در یک روز انجام خواهد شد و گواهینامه حداکثر ۱۵ روز کاری به دستتان خواهد رسید.

نکته قابل توجه این است که اگر کارت گواهینامه شما تاریخ گذشته باشد، به ازای هر سال تاخیر، جریمه‌ای برای آن در نظر گرفته شده است. به این جریمه، جریمه تعویق تعویض گفته می‌شود.

تاثیر مستقیم رانندگی بدون گواهینامه بر بیمه شخص ثالث

دریافت بیمه شخص ثالث برای تمامی رانندگان اجباری است. اگر در طول رانندگی تصادف کنید، شرکت بیمه این خسارت را به صورت کامل پرداخت می‌کند. البته این در شرایطی است که تاریخ اعتبار گواهینامه‌‌تان به پایان نرسیده باشد. اگر چند روز از اعتبار گواهینامه گذشته باشد و حالا از شانستان تصادف کنید و در تصادف به عنوان مقصر اصلی شناخته شوید؛ با یکی از حالت‌های زیر روبرو خواهید شد.

پرداخت خسارت مالی

شرکت بیمه، خسارت را پرداخت نمی‌کند و راننده باید کل مبلغ را به تنهایی پرداخت کند. در این شرایط راننده موظف است علاوه بر پرداخت جریمه، خسارت را نیز پرداخت کند. 

خسارت مالی به انضمام خسارت جانی

اگر فردی در اثر تصادف فوت کند یا دچار نقص عضو شود، بیمه باید خسارت را پرداخت کند. اگر گواهینامه راننده منقضی شده باشد، بیمه هیچ هزینه‌ای را پرداخت نمی‌کند و باید شخص خاطی تمام هزینه و جریمه‌ها را با هم پرداخت کند. 

چگونه وضعیت صدور گواهینامه خود را پیگیری کنیم؟

برای استعلام گواهینامه با کد ملی می‌توانید از اپلیکیشن یا سایت قبضینو استفاده کنید. جزئیات نمایش داده شده در سامانه رهگیری گواهینامه قبضینو منطبق بر آخرین به‌روزرسانی پلیس ناجی بوده و آخرین وضعیت گواهینامه شما قابل مشاهده است.

همچنین امکان پیگیری صدور گواهینامه رانندگی با کد ملی نیز در سامانه قبضینو فراهم شده است و شما علاوه بر جزئیات گواهینامه، می‌توانید بارکد پستی را نیز مشاهده کنید و رهیگیری مرسوله پستی شامل گواهینامه خود را انجام دهید.


 

 

چرا داشتن معاینه فنی الزامی است؟

داشتن گواهی معاینه فنی خودرو در شرایط کنونی طبق الزامات قانونی، یکی از نیازهای اصلی شهروندان است که ضرورت آگاهی از شرایط گرفتن معاینه فنی، مدارک مورد نیاز و مراحل معاینه فنی خودرو را ایجاد می‌کند.

انواع متعددی از آلاینده‌ها بر اثر فعالیت‌های طبیعی و مصنوعی ناشی از فعالیت‌های بشر که در زمین انجام می‌گیرد، وارد اتمسفر می‌شود؛ بنابراین به طور کلی آلودگی هوا به معنی حضور یک ماده خارجی در هوا است. بر اساس یکی از تعاریف، آلودگی هوا عبارت است از وجود هر نوع آلاینده اعم از جامد، مایع،‌ گاز یا تشعشع پرتوزا و غیرپرتوزا در هوا به تعداد و در مدت زمانی که کیفیت زندگی را برای انسان و دیگر جانداران به خطر اندازد یا به آثار باستانی و اموال خسارت وارد آورد.

معاینه فنی، تست و آزمایشی برای تشخیص سلامت همه جانبه خودرو است. در معاینه فنی خودرو علاوه بر وضعیت ظاهری و شیشه‌های خودرو، آزمون‌های آلایندگی، چراغ‌های جلو، سنجش هم‌راستایی چرخ‌ها، کارایی کمک فنرها، کارایی سیستم ترمز، سنجش وضعیت اتصالات فرمان و جلوبندی و بازدید زیربندی انجام می‌شود.

چنانچه خودرو در یک یا چند مرحله از آزمون‌های این مراکز به دلیل نقص فنی رد شود، مالک موظف است برای رفع عیب یا عیوب خودرو به تعمیرگاه‌های معتبر رجوع کند؛ در صورت رفع نواقص فنی پس از مراجعه مجدد برچسب معاینه فنی خودرو صادر می‌شود. آزمون آلاینده‌ها در بدو ورود خودرو به سالن معاینه فنی، اندازه‌گیری میزان آلاینده‌های حاصل از احتراق پیشرانه را بیان می‌کند.

یکی از مهم‌ترین بخش‌های معاینه فنی و تضمین کننده‌ی ایمنی خودرو، کارایی سیستم ترمز خودرو است که در صورت رد شدن در هر یک از آزمون‌های تست ترمز شامل ترمز جلو، عقب، ترمز دستی، به تفکیک چپ و راست، لازم است اشکالات برطرف شود. اصل معاینه فنی و کنترل زیست محیطی به منظور پایش مقدار خروجی اگزوز خودروها و دودکش کارخانجات است تا از رعایت استانداردها و الزامات زیست محیطی اطمینان حاصل شود.

برای دریافت معاینه فنی نیاز به انجام چه مراحلی است؟

زمانی که شما وارد این مراکز می‌شوید، پلاک خودروتان توسط دوربین پلاک‌ خوان خوانده می‌شود. بعد از ثبت اطلاعات،نوبت به پذیرش خودرو می‌رسد. در این مرحله مبلغ ۳۷ هزار تومان از کلیه مالکان خودرو دریافت می‌شود. بعد از اتمام این مراحل، نوبت معاینه فنی است که شامل ۸ مرحله زیر است.

  • بازرسی چشمی (ظاهری)
  • آزمون آلایندگی
  • بررسی کمک فنرها
  • تست ترمز
  • آزمون سیستم تعلیق
  • سلامت چراغ‌ها
  • هم‌راستایی چرخ‌ها
  • صدور گواهی

خودروهایی که باید در سال ۱۴۰۰ معاینه فنی بگیرند

اگر عمر خودروی شما از ۴ سال گذشته یا به تازگی خودروی دست دومی خریده‌اید که عمرش بیش از ۴ سال است، حتما به گرفتن معاینه فنی نیاز پیدا می‌کنید؛ بنابراین پیشنهاد می‌کنیم پیش از رفتن به مراکز معاینه فنی، ایرادهای ذکر شده را برطرف کنید تا مجبور به مراجعه دوباره به این مراکز نباشید.

براساس قانون معاینه فنی، خودروهای سواری (داخلی و خارجی) که سن آنها بیش از ۴ سال است، به معاینه فنی نیاز دارند. براساس قانون راهنمایی و رانندگی، اگر خودروهای مشمول در سال ۱۴۰۰ معاینه فنی نداشته باشند، روزی ۵۰ هزار تومان جریمه می‌شوند.

براساس اعلام پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا با توجه به قانون معاینه فنی سال ۱۴۰۰ و الزامی بودن گرفتن گواهی معاینه فنی خودروها، امسال ۳ گروه از خودروها باید برای دریافت معاینه فنی اقدام کنند. طبق قانون خودروهای سواری تولید داخل و خارجی که سن آن‌ها بیش از ۴ سال باشد، ملزم به گرفتن گواهینامه معاینه فنی خودرو هستند.

بر اساس این قانون مالکان خودروهای تولید داخل به‌سال ساخت ۱۳۹۵ و قبل آن، خودروهای وارداتی سال ۲۰۱۶ (با آغاز سال جدید میلادی ۲۰۲۱ تمامی خودروهای وارداتی ۲۰۱۶ و قبل، مشمول معاینه فنی هستند) و همچنین خودروهای عمومی سال ۱۳۹۸ و قبل از آن در سال جاری باید گواهی معاینه فنی خودروی خود را بگیرند.

پلیس راهنمایی و رانندگی موظف است خودروهای یادشده را که فاقد گواهینامه معاینه فنی هستند، اعمال قانون کنند.

به بیان دیگر و به طور خلاصه:

خودروهای سواری تولید داخل و خارج که سن آن‌ها بیش از ۴ سال باشد؛ ۱۳۹۵ و قبل آن

خودروهای وارداتی سال ۲۰۱۶ و قبل آن

خودروهای عمومی و تاکسی سال ۱۳۹۸ و قبل از آن

سرویس‌های مدارس تا ۹۰ درصد از پرداخت حق هزینه معاینه فنی معاف هستند و تاکسی‌ها برای معافیت از هزینه‌های معاینه فنی خودرو به مرکز شماره یک مراجعه کنند. همچنین دوربین‌های نظارتی شب‌ها هم فعال شده و تخلف نداشتن معاینه فنی را ثبت خواهند کرد.

در خودروهای دوگانه‌سوز با عمر مخزن بیش از ۶ سال، علاوه بر معاینه فنی بنزینی، تست هیدرواستاتیک که مختص مخزن گاز CNG است، نیز باید انجام شود. رانندگانی که مخزن خودروهای گازسوز آن‌ها کمتر از ۶ سال عمر دارد، پس از انجام تست چشمی تجهیزات گازسوز خودرو و تأیید مراکز معاینه فنی می‌توانند از خودرو خود دوباره استفاده کنند. پذیرش بازرسی چشمی خودروهای دوگانه‌سوزی که روی کارت خودروی آن‌ها دوگانه‌سوز ذکر نشده باشد، در سامانه سیمفا امکان‌پذیر نیست.

همچنین خودروهای سنگینی که زیر یک سال از عمر آن‌ها می‌گذرد، از معاینه فنی معاف هستند و خودروهای سنگین تا ده سال مدت معاینه فنی آن‌ها ۶ ماه است و خودروهای بالای ۱۰ سال، ۳ ماهه هستند.

روش‌های استعلام اعتبار معاینه فنی

استعلام اعتبار معاینه فنی از اینترنت با قبضینو

سامانه قبضینو در راستای خدمت‌رسانی کامل در زمینه خدمات خودرو، امکان استعلام اعتبار معاینه فنی قبضینو را در سایت و اپلیکیشن خود فراهم کرده است. برای استعلام اعتبار معاینه فنی با پلاک کافیست وارد سایت یا اپلیکیشن قبضینو شوید و شماره پلاک و vin خودروی خود را وارد کنید. پس از استعلام، وضعیت اعتبار معاینه فنی به همراه جزئیات کامل به شما نمایش داده می‌شود.

استعلام اعتبار معاینه فنی از سایت معاینه فنی سیمفا

سامانه سیمفا یا سامانه یکپارچه معاینه فنی نیز امکان استعلام اعتبار را برای رانندگان و مالکین خودروهای سبک و سنگین فراهم کرده است. برای استعلام از سامانه سیمفا نیز به شماره شاسی یا vin وسیله نقلیه خود نیاز دارید.

استعلام اعتبار معاینه فنی با کد ussd

برای استعلام معاینه فنی می‌توانید کد دستوری #۲۰۰۸* را شماره‌گیری کنید. این سامانه همیشه قادر به خدمت‌رسانی نیست و بهتر است از روش‌های اینترنتی برای استعلام اعتبار معاینه فنی خود اقدام کنید.

استعلام معاینه فنی با پیامک

سامانه ۲۰۰۸ برای استعلام معاینه فنی خودرو از طریق پیامک در اختیار کاربران قرار گرفته است. برای استفاده از این روش کافیست عدد ۱ را به این سامانه ارسال کنید. البته این سامانه گاهی اوقات نتیجه‌ای را به کاربران نمایش نمی‌دهد.

استعلام معاینه فنی خودرو با اپلیکیشن پیشخوان 24

معاینه فنی به مجموعه آزمایشاتی که جهت تایید استانداردهای ایمنی و عدم انتشار گازهای آلاینده توسط شرکت‌های دولتی انجام می‌شود اطلاق می‌گردد. پیشخوان 24 شرایطی را به وجود آورده است که بتوانید به‌راحتی با وارد کردن VIN خودرو خود اقدام به استعلام کنید. در ضمن  استعلام معاینه فنی خودرو پیشخوان24 به صورت کاملاً رایگان انجام می‌شود و در هر 24 ساعت از روز توانایی استعلام برای شما فراهم است.

 

 

مهلت پرداخت عوارض آزادراهی چقدر است؟

حتما شما هم در مسیر سفرتان از گذرگاه‌های عوارض الکترونیک عبور کرده‌اید و لذت سفری بدون توقف را تجربه کرده‌اید. برای پرداخت این عوارض الکترونیک یک زمان مشخص در نظر گرفته شده است که اگر تا این زمان اقدام به پرداخت نکنید مشمول جریمه خواهید شد و این موضوع می‌تواند سبب ناراحتی و مشکل شود و مجبور شوید دردسر پرداخت خلافی را نیز متحمل شوید. مهلت پرداخت عوارض آزادراهی، نرخ جریمه عوارض آزادراه و نحوه اعتراض به این جریمه سه موضوع مهمی است که در ادامه این مقاله به آن می‌پردازیم.

مهلت پرداخت عوارض آزادراهی

تا مدتی قبل، مهلت پرداخت عوارض آزادراهی به این صورت بود که پس از تردد و در صورت عدم پرداخت عوارض، پیامک یادآوری توسط پلیس به مالک خودرو ارسال می‌شد. در صورت عدم پرداخت عوارض تا 24 ساعت پس از تردد، برای بار دوم پیامک یادآوری به مالک خودرو ارسال می‌شد. درصورت عدم اقدام به پرداخت تا 48 ساعت پس از پیامک دوم، پیامک سوم از طرف پلیس ارسال می‌شد. درصورتی که مالک خودرو با هیچ یک از این هشدارها نسبت به پرداخت اقدام نمی‌کرد، مراحل اعمال قانون اجرا می‌شد و مبلغ 30 هزار تومان جریمه عدم پرداخت عوارض به مبلغ اصلی عوارض اضافه می‌شد.

به دلیل مشکلات ناشی از تسویه و درخواست مردم، مهلت پرداخت عوارض آزادراه به یک هفته افزایش یافته است تا هموطنان نگرانی کمتری از بابت جریمه شدن داشته باشند و بتوانند با خیال راحت عوارض ثبت شده برای تردد خودرو خود را پرداخت کنند. بنابراین از این پس تا یک هفته پس از عبور از عوارضی، می‌توانید نسبت به پرداخت جرائم خود اقدام کنید.  

مبلغ جریمه عدم پرداخت عوارض آزادراهی

در صورت عدم پرداخت عوارض آزادراهی خود جریمه در نظر گرفته شده به عنوان خلافی برای شما ثبت خواهد شد که باید از طریق سامانه‌های پرداخت خلافی عوارض آزاد راه نسبت به پرداخت آن اقدام کنید. مبلغ جریمه عدم پرداخت عوارض آزادراهی (اتوبان) در جدول زیر برای تمامی وسیله نقلیه قابل مشاهده است.

 

وسیله نقلیه

مبلغ جریمه

خودرو سواری

400,000 ريال

وانت

400,000 ريال

مینی بوس

400,000 ريال

کامیونت

400,000 ريال

کامیون دو محور

500,000 ريال

اتوبوس

500,000 ريال

کامیون سه محور

900,000 ريال

تریلی

900,000 ريال

نفتکش

900,000 ريال

 

اعتراض به جریمه عوارض آزادراهی

اگر رانندگان و مالکان خودرو نسبت به محاسبه عوارض الکترونیکی در آزادراه کشور اعتراض داشته باشند و پیامک به صورت اشتباهی برای مالک خودرو ارسال شده باشد دو راه برای پیگیری اعتراض وجود دارد:

  • ارسال شماره پلاک خودروی خود به 100001531 و ثبت درخواست بازبینی

  • تماس با شماره تلفن 021 – 63468531

پرداخت عوارض آزادراهی با قبضینو

برای پرداخت عوارض آزادراهی با قبضینو می‌توانید از طریق سایت و اپلیکیشن اقدام به پرداخت عوارض آزادراهی کنید. اپلیکیشن قبضینو از سایت به صورت مستقیم و همچنین از طریق مارکت‌های معتبر نیز قابل دسترسی است.

1)     برای پرداخت عوارض آزادراه از طریق سایت قبضینو ابتدا به آدرس www.ghabzino.com مراجعه کنید.

2)      پس از انتخاب گزینه عوارض آزادراهی، وارد صفحه زیر می‌شوید. شماره پلاک خود را در قسمت مربوطه وارد کنید و گزینه مشاهده لیست عوارض را انتخاب کنید.

3)      حالا تمامی مبالغ ثبت شده برای عوارض آزادراهی شماره پلاک خودروی شما با جزئیات قابل مشاهده هستند. شما می‌توانید این موارد را به صورت تجمیعی و یا موردی پرداخت کنید. با انتخاب گزینه پرداخت وارد درگاه بانکی خواهید شد.

پرداخت عوارض آزادراهی با اپلیکیشن قبضینو

برای پرداخت عوارض با اپلیکیشن قبضینو نیز کافیست ابتدا وارد بخش عوارض آزادراهی شوید.

2) در صفحه عوارض آزادراهی، شماره پلاک خودرو خود را وارد کنید و سپس گزینه استعلام عوارض را انتخاب کنید.

3) حالا می‌توانید تمامی عوارض خود را مشاهده و در صورت تمایل به صورت موردی و یا تجیمیعی نسبت به پرداخت اقدام کنید.

کدام آزادراه‌ها تحت پوشش سرویس پرداخت الکترونیکی عوارض قبضینو هستند؟

  • آزادراه تهران – قم
  • آزادراه تهران – ساوه
  • آزادراه کرج – قزوین
  • آزادراه قزوین – زنجان
  • آزادراه همت – کرج
  • آزادراه بندرعباس – بندر شهید رجایی
  • آزادراه ارومیه – تبریز (قطعه 4)
  • آزادراه شرق سپاهان

به زودی آزادراه‌های بیشتری تحت پوشش این سرویس قرار خواهند گرفت.

روش‌های پرداخت عوارض آزادراهی

برای پرداخت عوارض آزادراهی روش‌های دیگری نیز در اختیار هموطنان عزیز قرار دارد که با هر یک از آن‌ها می‌توانید عوارض الکترونیکی خود را پرداخت کنید.

پرداخت عوارض آزادراهی از طریق سایت آنی رو

  • اپلیکیشن‌های پرداخت عوارض
  • پرداخت از طریق برچسب (تگ)
  • پرداخت با استفاده از کد دستوری #۸*۷۲۰*‌
  • پرداخت از طریق دستگاه خودپرداز (ATM)
  • پرداخت از طریق دستگاه کارت‌خوان
  • پرداخت سازمانی
  • پرداخت عوارض آزادراهی از سایت بانک مسکن 

برای پرداخت عوارض آزادراهی با قبضینو به چه اطلاعاتی نیاز داریم؟

برای مشاهده عوارض از طریق قبضینو تنها اطلاعاتی که به آن نیاز دارید شماره پلاک خودروی شماست

مهلت پرداخت عوارض آزادراه چقدر است؟

هر خودرو می تواند قبل، حین یا بعد از تردد از بزرگراه، عوارض خود را به صورت الکترونیکی پرداخت کند. توجه داشته باشید که حداکثر تا یک هفته پس از تردد باید پرداخت انجام شود. در صورتی که عوارض اتوبان خود را در مهلت مقرر پرداخت نکنید مشمول جریمه خواهید شد. بنابراین در اسرع وقت اقدام به استعلام عوارض آزادراهی و پرداخت آن کنید.

جریمه پرداخت نکردن عوارض آزادراهی چقدر است؟

جریمه پرداخت نکردن عوارض اتوبان با توجه به نوع وسیله نقلیه از 400,000 تا 900,000 ریال تعیین می‌شود. 

چگونه جزئیات تراکنش‌ها را پیگیری کنیم؟

در صورتی که از سایت و یا اپلیکیشن قبضینو اقدام به پرداخت عوارض آزادراهی کرده باشید، می‌توانید قبوض پرداختی خود را از بخش سوابق پیگیری و مشاهده کنید؛ در صورت پرداخت قبوض با استفاده از دیگر روش‌های پرداختی، امکان پیگیری از طریق سایت یا اپلیکیشن قبضینو وجود ندارد.

چه تعداد عوارض آزادراهی را از طریق قبضینو می‌توان پرداخت کرد؟

با استفاده از سامانه قبضینو امکان پرداخت تا 20 قبض عوارض در یک مرحله وجود دارد. در صورت تمایل به پرداخت موردی نیز می‌توانید عوارض مورد نظر را انتخاب کنید و فقط اقدام به پرداخت همان موارد کنید. 

آیا نرخ عوارض در پرداخت با قبضینو بیشتر محاسبه می‌شود؟

خیر. نرخ عوارض دریافتی در سامانه قبضینو دقیقا همان نرخ عوارضی است که توسط وزارت راه و شهرسازی به‌طور رسمی ابلاغ می‌شود.

در صورتی که به دلیل تاخیر در پرداخت عوارض آزادراهی مشمول جریمه شویم، با پرداخت جریمه، مبلغ عوارض نیز حذف می‌شود؟

در صورتی که به دلیل تاخیر در پرداخت قبض عوارض آزادراهی جریمه شدید، علاوه بر پرداخت خلافی، باید نسبت به پرداخت عوارض آزادراهی ثبت شده نیز اقدام کنید.

 

 

روش‌های پیگیری وضعیت صدور گواهینامه رانندگی

هنگامی که برای دریافت گواهینامه، کلاس‌ها و امتحانات آیین‌نامه و عملی را پشت سر می‌گذارید، باید حدود 20 تا 40 روز منتظر بمانید تا گواهینامه به آدرس شما ارسال شود.

به طور دقیق نمی‌توان گفت که پس از قبولی در امتحان عملی، چند روز باید منتظر باشید تا گواهینامه به دست شما برسد اما راهکارهایی وجود دارد که با آن‌ها می‌توانید وضعیت گواهینامه را به صورت آنلاین استعلام کنید تا متوجه شوید، گواهینامه شما ارسال شده است یا خیر و همچنین گواهینامه چه روزی به دست شما می‌رسد.

در گذشته برای استعلام وضعیت گواهینامه باید حضورا به دفاتر پلیس 10+ یا پست مراجعه می‌کردید، اما در حال حاضر به صورت آنلاین می‌توانید وضعیت ارسال گواهینامه را پیگیری یا استعلام کنید.

یکی دیگر از مشکلاتی که بسیاری افراد با آن دست و پنجه نرم می‌کنند، آن است که هنگام رسیدن گواهینامه در منزل نیستند و گواهینامه آنها به دفتر پست رفته و مجددا ارسال می‌شود، به این ترتیب گواهینامه با تاخیر به دست افراد می‌رسد. اما با استعلام آنلاین گواهینامه می‌توانید از وضعیت و زمان رسیدن گواهینامه مطلع شوید.

انواع گواهینامه رانندگی در ایران

در چند سال اخیر قوانین صدور گواهینامه رانندگی در ایران دستخوش تغییراتی شده و تعداد گواهینامه ها از ۶ نوع به سه نوع (پایه یک، پایه دو و پایه سه) تقلیل یافته است. همین طور میزان اعتبار گواهینامه ها نیز بر اساس سن افراد معین می شود.

اعتبار گواهینامه از سن ۱۸ تا ۶۵ سالگی به مدت ۱۰ سال تمدید می شود.

اعتبار گواهینامه از سن ۶۵ تا 70سالگی به مدت ۲ سال تمدید می شود.

زمانی که اعتبار گواهینامه فرد تمام می شود برای تمدید آن باید به پلیس +10 مراجعه کند.

شرایط گواهینامه پایه 1

داشتن سن ۲۵ سال تمام برای گرفتن گواهینامه پایه ۱.

گذشت ۲ سال تمام از زمانی که گواهینامه پایه ۲ توسط فرد دریافت شد.

داشتن گواهی سلامت روح و جسمی و روان.

یکی از موارد مهم و ضروری منفی شدن تست اعتیاد در زمان آزمایش.

پشت سر گذاشتن دوره های آموزش نظری و عملی با نمرات قبولی و کسب مدرک لازم است.

قبولی در آزمون آیین نامه آنلاین با توجه به نمره تعیین شده و گذراندن امتحان عملی شهر با وسایل نقلیه مانند اتوبوس، ۳۰۲ مسافربری، بنز و کامیون 1921.

از ویژگی خودرویی که می توان با آن گواهینامه رانندگی پایه یک دریافت کرد، مجموع ظرفیت بار و وزن آن بیش از ۶ تن (در کامیون ها) و حمل بیش از ۲۶ نفر سرنشین (در اتوبوس و مسافربری)

مدت اعتبار گواهینامه رانندگی

همان گونه که همه ما می دانیم طبق قوانین جدید راهنمایی و رانندگی مدت اعتبار برای همه گواهینامه های رانندگی به مدت ۱۰ سال معین شده است. بعد از پایان یافتن اعتبار تنها به شرط احراز سلامت جسمی و روحی و روانی فرد گواهینامه مجدد به مدت ۱۰ سال تمدید می شود.

افراد دارای ۷۰ سال به بالا باید هر ۵ سال یکبار برای احراز سلامت روان، جسم و روح برای تعویض گواهینامه اقدام کنند. در صورتی فرد ۷۰ سال به بالا می تواند مشمول این قانون شود که طبق شرایط جسمی و روحی، روانی او پلیس راهنمائی و رانندگی تأییدش کند.

در زمان مفقودی یا وقتی گواهینامه رانندگی به هر طریقی از بین برود، صاحب آن مجاز است تا برای صدور المثنی درخواست دهد. بعد از احراز ادعای درخواست کننده و پس از گذشت حداکثر ۲ ماه از زمانی که اعلام می کند، گواهینامه المثنی برای او صادر می شود.

روش‌های استعلام گواهینامه رانندگی

استعلام گواهینامه پلیس من

اپلیکیشن پلیس من یکی از روش‌های آنلاین پیگیری وضعیت گواهینامه رانندگی است که امکانات زیادی را در اختیار تمام کاربران قرار داده است. یکی از این خدمات، پیگیری وضعیت گواهی نامه رانندگی است. برای انجام این کار نیاز است وارد صفحه اصلی نرم‌افزار استعلام صدور گواهینامه شوید. گزینه راهور و سپس آخرین وضعیت گواهی ‌نامه را انتخاب کنید. حالا برای احراز هویت باید شماره موبایل و کد ملی خود را وارد کنید. سپس برای مشاهده نتیجه استعلام مبلغ ۵۲۰۰ تومان را پرداخت کنید. در غیر این صورت امکان استعلام برای شما وجود نخواهد داشت.

برنامه استعلام گواهینامه با کد ملی

برای استعلام وضعیت گواهینامه رانندگی می‌توانید از برنامه موبایلی پیشخوان ۲۴ استفاده کنید. برای استفاده از این سرویس هم تنها نیاز به شماره موبایل و کد ملی دارید.

سامانه پیگیری گواهینامه رانندگی از طریق پیامک

برای پیگیری گواهینامه رانندگی تعویضی از طریق پیامک باید عدد ۱ را به ۱۱۰۰ ارسال کنید. البته مدت زمان کوتاهی است که این سامانه از کار افتاده و دیگر مثل سابق، لیست خدمات سامانه را برای شما پیامک نمی‌کند. اگر می‌خواهید از آخرین وضعیت صدور گواهینامه خود با خبر شوید؛ باید کد ملی خود را به شماره ۱۱۰۱۲۰۲۰۱۰ پیامک کنید. هزینه فعال‌سازی این سرویس اعلام وضعیت گواهینامه ۳۵۰ تومان است.

سامانه تلفنی پیگیری وضعیت گواهینامه رانندگی

اگر می‌خواهید به صورت تلفنی نسبت به استعلام گواهینامه با نام و نام خانوادگی اقدام کنید، می‌توانید با یکی از شماره‌های 81253573 یا 81253561 تماس بگیرید تا نتیجه استعلام همراه با جزئیات به شما نمایش داده شود. در غیر این صورت باید به مرکز صدور گواهینامه پلیس راهور ناجا مراجعه کنید.

سامانه پیگیری گواهینامه از طریق اینترنت

برای پیگیری گواهینامه از پست نیاز است وارد سامانه رهگیری مرسولات سازمانی گواهی نامه شوید. برای استفاده از این سایت تنها به شماره کارت ملی خود نیاز دارید. توجه داشته باشید از این روش زمانی می‌توانید استفاده کنید که گواهینامه شما صادر شده و برای پست ارسال‌شده است.

استعلام گواهینامه رانندگی پلیس +۱۰

برای پیگیری گواهینامه با کد ملی می‌توانید به صورت حضوری به نزدیک‌ترین مرکز پلیس + ۱۰ مراجعه کنید.

استعلام وضعیت گواهینامه از طریق کد دستوری

در گذشته شما می‌توانستید برای پیگیری گواهی نامه رانندگی خود کد دستوری #193* یا *۱۱۰# را شماره‌گیری کنید؛ اما فعلا این دو سرویس در دسترس نیستند.

استعلام گواهینامه مفقودی از طریق ناجا

شما می‌توانید برای پیگیری گواهینامه از ناجا به سامانه اینترنتی رهگیری پست سازمانی مراجعه کنید. هم‌چنین می‌توانید برای پیگیری شماره گواهینامه مفقودی به یکی از دفاتر راهور ناجا مراجعه کنید. نکته: اگر به بارکد مرسوله دسترسی دارید و می‌خواهید برای استعلام گواهینامه با شماره مرسوله اقدام کنید؛ می‌توانید برای اطلاع از آخرین وضعیت گواهینامه صادرشده به سایت tracking.post.ir مراجعه کنید.

زمانی که برای گرفتن گواهینامه، کلاس‌ها و امتحانات آیین‌نامه و عملی را پشت سر می‌گذارید، باید حدود 20 تا 40 روز صبر کنید تا گواهینامه به آدرس شما ارسال شود و به دست‌تان بگذرد.

 

چگونه از وضعیت مدارک خودروی خود مطلع شویم؟

کارت خودرو، یکی از مدارک مهم برای رانندگی به شمار می رود و به همین دلیل، لازم است که رانندگان وسایل نقلیه، در صورت نداشتن کارت خودرو، در اولین فرصت ممکن درخواست خود را برای دریافت این کارت، ثبت کنند تا برای آن ها صادر و ارسال شود.

بعضی از رانندگان، پس از مدت زمان طولانی از ثبت درخواست، هنوز کارت ماشین خود را دریافت نکرده اند. در این صورت، رانندگان می توانند برای پیگیری کارت ماشین خود، از طریق روش‌های اینترنتی با استفاده از شماره پلاک و کدملی اقدام کنند. در این مطلب به معرفی این روش‌ها خواهیم پرداخت.

کارت خودرو چیست؟

زمانی که خودرویی را خریداری می‌کنید، به شما کارت خودرو داده می‌شود. به عبارت دقیق‌تر، کارت از سوی اداره پست برای شما ارسال می‌شود.

در واقع این کارت نشان می‌دهد که شما صاحب اتومبیل هستید و هر وقت هم که قرار به استفاده از خودرو بود، باید این کارت را با خودتان به همراه داشته باشید. اما سوال مهم این است که روی این کارت چه اطلاعاتی نوشته می‌شود. روی کارت خودرو اطلاعاتی به شرح زیر وجود دارد:

      مشخصات خودرو

      مشخصات مالک خودرو

در بخش مشخصات خودرو اطلاعاتی مانند شماره پلاک، نوع خودرو و مدل آن در کنار رنگ، سیستم، ظرفیت، شماره موتور، شماره شاسی، اتاق، تیپ خودرو و قید می‌شود. مثلا گفته می‌شود که:

      نوع: سواری

      سیستم: پارس‌خودرو

      مدل: ۱۳۹۹

      رنگ: سفید

      و

در بخش مشخصات مالک خودرو هم اطلاعات صاحب ماشین نوشته می‌شود. اطلاعاتی مانند موارد زیر:

      نام مالک

      شماره ملی/شماره شناسنامه

      نام پدر

      کد پستی

شماره VIN هم از جمله اطلاعاتی است که روی کارت خودرو نوشته می‌شود. اما معنای آن چیست؟ این شماره یا Vehicle Identification Number، شماره شناسایی خودروست. شماره یا کد شناسایی خودرو برای هر اتومبیل منحصربفرد به شمار می‌رود و در هیچ دو خودرویی یکسان نیست. رمزگشایی از اعداد موجود در این کد نشان می‌دهد که هر خودرو در چه شرکتی ساخته شده، منطقه ساخت کجا بوده، مدل آن چیست، نوع بدنه چیست و . پس همان‌طور که می‌بینید، شماره وین یا همان VIN اطلاعات بسیار مهمی را در خودش نهفته دارد که بسیاری از افراد از آن بی‌خبرند. همه این جزئیات روی کارت خودرویتان وجود دارد.

صدور کارت خودرو چقدر طول می‌کشد؟

صدور کارت خودرو معمولا فرایندی ۱۰روزه است. اما در مواردی دیده شده که این مدت‌زمان به چندماه (حوالی دو ماه) هم کشیده شده است و مالک را برای مدتی اسیر و چشم‌انتظار خود می‌کند. در هر حال، در بیشتر مواقع این کارت بعد از گذر ۱۰ روز از درخواست در جیبتان قرار می‌گیرد.

البته یادتان باشد که دلایل مختلفی می‌تواند رسیدن کارت خودرو به دستان شما را به تعویق بیندازد. یعنی حتی اگر کارتی به‌موقع هم صادر شود و صدورش از مهلت ۱۰ روزه فراتر نرود، باز هم دلایلی محتمل وجود دارد که میان شما و کارت فاصله بیاندازد. مثلا زمانی که نشانی پستی‌تان دقیق نباشد یا وقتی که پست‌چی زنگ می‌زند در خانه نباشید، کارت برگشتی می‌شود. البته باید گفت که پست‌چی‌ها سه بار موظف‌ هستند که مرسوله را به نشانی‌تان بیاورند. اگر در یکی از این ۳ بار موفق به دریافت بسته شدید که هیچ، اما در صورتی که هر ۳ بار غیبت داشتید، بسته به اداره پست مرجوع می‌شود و ۳ ماه در آنجا می‌ماند.

روش‌های پیگیری کارت خودرو 

 

پیگیری کارت خودرو از طریق اداره پست

یکی از روش‌های ملموس و راحت برای بیشتر افراد، استفاده از خدمات تلفنی اداره پست برای پیگیری کارت خودروست. در واقع، کسانی که با دنیای اینترنت چندان آشنا نیستند و تلفن‌های هوشمند هم در اختیار ندارند، با تماس‌گرفتن با اداره پست می‌توانند به‌راحتی اقدام به بررسی وضعیت کارت خودروی خود کنند. با تماس با بخش ارتباط با مشتریان راهنمایی‌های لازم به شما ارائه خواهد شد.

 

اما اگر از آن دسته کسانی هستید که نظر جناب گوگل را پیش از هر کاری می‌پرسند، قطعا درباره پیگیری کارت ماشین‌تان هم دستاوردهای خوبی در این زمینه خواهید داشت. شما می‌توانید به سایت اداره پست مراجعه کنید و با ارائه اطلاعاتی در این سامانه به نتایج خوبی برسید. واقعیت این است که اداره پست کارت ماشین را برایتان ارسال می‌کند. پس با دادن اطلاعات دقیق محل سکونت‌تان به همراه کد پستی در زمان پُرکردن فرم درخواست کارت خودرو، می‌توانید پیگیری این موضوع را ساده کنید. مراجعه به وبسایت این اداره از طریق نشانی زیر به شما کمک می‌کند که بی‌دغدغه بتوانید به کارت خودروی خود برسید:

سایت اداره پست برای پیگیری کارت خودرو

خدمات الکترونیکی پست موجب می‌شود که بدون نیاز به مراجعه به این اداره در بخش «رهگیری مرسولات سازمانی» امکان پیگیری کارت ماشین خود را داشته باشید. صرفا باید شماره پلاک اتومبیلتان را داشته باشید تا وضعیت برایتان نمایش داده شود.

پیگیری کارت ماشین از راه کد USSD

با شماره‌گیری کدهای دستوری به‌راحتی در این روزها می‌توانید به خدمات مختلفی دسترسی پیدا کنید. شاید تجربه خرید اینترنتی یا پیگیری امور بانکی را با همین ستاره و مربع‌های معروف داشته باشید. خوشبختانه برای پیگیری مقوله کارت ماشین هم کدی دستوری تعریف شده است. این کد یعنی (#۱۱۰*) را شماره‌گیری کنید تا از خدماتی که ناجا به‌طور تلفنی در اختیارتان قرار داده، به‌سادگی بهره‌مند شوید. با شماره‌گیری این کد، مِنویی در مقابل چشمانتان ظاهر می‌شود. این منو دارای گزینه‌های زیر است:

 

      پلیس +۱۰

      خدمات راهور

      کلانتری و پاسگاه

      پلیس آگاهی

با انتخاب گزینه دوم یعنی خدمات راهور می‌توانید وضعیت کارت‌تان را بررسی کنید. درباره پیگیری کارت ماشین از طریق اداره پست هم روشی وجود دارد که آشنایی با آن خالی از لطف نخواهد بود. شما می‌توانید از طریق شماره‌گیری کد (*۱۹۳#) مرسولاتی که از طریق سازمان‌ها برایتان ارسال می‌شوند به‌سادگی پیگیری نمایید.

نحوه پیگیری کارت خودرو و سند مالکیت خودرو با قبضینو

قبضینو یکی از روش‌هایی است که می‌توانید به کمک آن متوجه شوید سند مالکیت خودرو به نام شما ثبت شده است یا خیر.

تا پیش از این تنها روش پیگیری سند مالکیت خودرو مراجعه به ارگان‌های دولتی بود، حالا می‌توانید جزئیات استعلام را در قبضینو مشاهده کنید. برای نمایش جزئیات استعلام نیز کافی است اطلاعاتی مانند شماره موبایل، کد ملی و شماره پلاک را وارد کنید.

توجه داشته باشید که شماره پلاک، شماره موبایل و کد ملی باید به نام یک شخص باشد وگرنه امکان استعلام وضعیت سند مالکیت خودرو وجود ندارد.

این روش هم برای پیگیری کارت ماشین صفر و هم برای پیگیری کارت ماشین دست دوم خریداری شده در دسترس است و به‌روزترین اطلاعات را در اختیار شما قرار می‌دهد.

استعلام کارت خودرو با کد ملی در سامانه پیشخوان ۲۴

پیشخوان ۲۴ این امکان را در اختیار کاربران قرار داده است تا بتوانید برای پیگیری کارت خودرو از سرویس استعلام کارت خودرو با کد ملی استفاده کنید. شما با این سرویس می‌توانید علاوه بر مشاهده وضعیت سند، از وضعیت کارت خودرو، تاریخ چاپ کارت و بارکد پستی کارت خودرو نیز باخبر شوید.

استعلام سند مالکیت خودرو با کد ملی

یکی از روش‌هایی که شما می‌توانید مطمئن شوید که سند مالکیت خودرو به نام شما زده شده، استعلام سند مالکیت با کد ملی است. برای پیگیری نیاز است به‌ صورت حضوری و با داشتن کارت ملی و مدارک شناسایی خودرو به سازمان ثبت اسناد و املاک کشور مراجعه کنید.

 

 

اگر خودرو به نام شخص دیگری باشد، حضور او در دفترخانه برای استعلام ثبت سند مالکیت خودرو ضروری است. در غیر این صورت اطلاعاتی از سوی اداره ثبت در اختیار شما قرار داده نمی‌شود؛ مگر اینکه حکم قضایی در دست داشته باشید.

پیگیری کارت خودرو با کد ملی

علاوه بر استعلام سند خودرو، امکان استعلام کارت ماشین با کد ملی نیز از طریق سامانه قبضینو در اختیار شما قرار گرفته است و می‌توانید جزئیاتی مانند بارکد پستی کارت خودرو و ضعیت کارت خودرو را مشاهده کنید.

 

پیگیری کارت ماشین با پلاک

استعلام کارت خودرو با پلاک از جمله اولین نیازهای خریداران خودروهاست. بعد از فک پلاک و انتقال مالکیت خودرو، استعلام کارت خودرو انجام می‌شود. سامانه قبضینو با فراهم کردن این امکان، تجربه ساده‌ای از استعلام را برای شما به همراه دارد.

راهور 120 استعلام کارت ماشین

پیگیری کارت خودرو از طریق سایت راهور نیز یکی از روش‌های استعلام است. برای این کار کافیست به سایت پلیس راهور مراجعه کنید و گزینه رهگیری مرسولات سازمانی را از بین خدمات انتخاب کنید. سپس به صفحه پیگیری مرسولات پستی سازمانی منتقل می‌شوید و با وارد کردن پلاک خودرو خود می‌توانید استعلام را انجام دهید. کد مرسوله به شما نمایش داده می‌شود و با وارد کردن کد مرسوله در سایت Post.ir کارت خودرو خود را استعلام بگیرید.‌

ممنوع‌الخروجی در چه شرایطی اتفاق می‌افتد؟

یکی از بدترین اتفاقاتی که یک فرد می‌تواند در طول زندگی خود تجربه کند، ممنوع‌الخروج شدن است. این اتفاق ناخوشایند که عموما افراد تا زمان خروج از کشور متوجه آن نمی‌شوند می‌تواند مشکلات بسیاری را ایجاد کند. بنابراین لازم است تا قبل از اقدام به سفر، ممنوع‌الخروج بودن یا نبودن خود را چک کنید. 

ممنوع‌الخروجی چیست؟

ممنوع الخروجی به شرایطی گفته می شود که فرد اجازه خروج از کشور به هر شکلی را ندارد و تا زمانی که دلایلی که به خاطرش ممنوع الخروج شده را رفع نکند ممنوع‌الخروج باقی می‌ماند.
بهتر است همیشه قبل از تهیه بلیت و انجام اقدامات سفر  استعلام گرفته تا خیالتان برای خروج از کشور راحت شود. زیرا در غیر اینصورت ممکن است خسارت های مالی برای شما به همراه داشته باشد و با توجه به پروسه رفع ممنوع الخروجی تقریبا تحت هیچ شرایطی در یک ساعت مانده به پرواز امکان رفع ممنوع الخروجی وجود ندارد.

ممنوع الخروجی به چه دلایلی اتفاق می‌افتد؟

همانطور که در مقدمه ذکر کردیم اگر شما به یکی از دلایل قضایی، کیفری، مالیاتی و حتی دارایی، دارای مشکلاتی در کشور باشید حتی اگر بلیط قطار یا هواپیمای خارجی خود را نیز خریداری و ویزای کشور مقصدتان را هم دریافت کرده باشید، مجاز به خروج از کشور نیستید.

از عمده‌ترین دلایل ممنوع‌الخروجی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  •  بدهی مالیاتی: اگر شما دارای بدهی مالیاتی بالای 500 میلیون تومان باشید و این هزینه را به اداره مالیات پرداخت نکرده باشید قطعاً از سوی دادگاه ممنوع الخروج خواهید شد.
  • حکم جلب صادر شده: اگر شخصی به دلیل بدهی از شما شکایت کرده باشد و دادگاه با دریافت ادله کافی، شما را مجرم تشخیص داده و برایتان حکم جلب صادر کرده باشد، شما ممنوع الخروج می‌شوید.
  • سو شهرت در کشورهای خارجی: اگر شما در سفرهای خارجی قبلی خود دزدی، تکدی گری یا کلاه برداری کرده باشید و این اعمال موجب سو شهرت شما در آن کشورها شده باشد، از خروج مجدد شما از کشور و سفر به مقاصد خارجی جلوگیری به عمل خواهد آمد.
  • عدم دریافت اجازه خروج از قیم یا سرپرست: اگر اجازه خروج شما از کشور توسط قیم یا سرپرستتان صادر نشده باشد و یا اینکه این اجازه به دلایلی لغو شود، شما ممنوع الخروج خواهید بود.
  • منافع ملی: اگر خروج شما از کشور بنا بر تشخیص دادگاه، به ضرر منافع ملی کشور باشد، شما اجازه خروج از مرزهای کشور را نخواهید داشت.

ممنوع‌الخروجی توسط چه سازمانهایی انجام می‌شود؟

دادسرا

دادسرا یکی از مراجعی است که می تواند حکم ممنوع الخروجی برای فردی صادر کند. وقتی که به اتهامات یک متهم رسیدگی شد چنانچه احتمال ارتکاب جرم توسط آن شخص بالا باشد و همچنین امکان این که از کشور خارج و خود را مخفی کند نیز وجود داشته باشد، این شخص را از طریق دادستانی کل کشور ممنوع الخروج می کنند.

دادگاه های حقوقی

یکی دیگر از مراجعی که امکان صدور حکم ممنوع الخروجی شخصی را دارد دادگاه های حقوقی است. البته وکیل اصفهان بیان می کند که این مرجع صرفا در مرحله اجرای احکام این امکان را دارند که شخصی را ممنوع الخروج کنند.

به عبارت دیگر ممکن است که فردی به دلیل بدهی که دارد به طرف دیگر و یا چون تعهداتش را اجرا نکرده است، طرف مقابل در مرحله ی اجرای حکم درخواست ممنوع الخروجی وی را بکند تا به این طریق از خروج او و عدم پرداخت دین و یا اجرا نکردن تعهد قراردادی جلوگیری کند.

اداره ثبت

اداره ی قبت نیز یکی از مراجعی است که این امکان را دارد فرد را ممنوع الخروج کند. زمانی که شخصی به موجب یک سند لازم الاجرا یا رسمی بدهکار باشد مثل چک یا مهریه و اقدامی برای پرداخت آن نکند طلبکار می تواند بخواهد که وی را ممنوع الخروج کنند.

بانک مرکزی

بانک مرکزی کی از مراجعی است که می تواند در مورد بدهکاران بانکی حکم ممنوعیت خروج صادر کند. در صورتی که کسی مبلغ قابل توجهی به بانک بدهکار باشد و احتمال داشته باشد که برای فرار از پرداخت از کشور خارج شود، بانک مرکزی از طریق دادستانی کل کشور اقدام به مممنوع الخروج کردن او می کند.

اداره دارایی

اداره ی دارایی نیز مانند بانک مرکزی اگر تشخیص دهد یکی از بدهکاران مالیاتی ممکن است برای فرار از پرداخت به خراج از ایران برود، می تواند از طریق دادستانی کل کشور حکم ممنوع الخروجی او را بگیرد.

نحوه استعلام ممنوع الخروجی

اکنون که با دلایل ممنوع الخروجی آشنا شدید، لازم است تا درباره نحوه استعلام نیز آگاهی کسب کنید. در گذشته افراد برای بررسی وضعیت خروج از کشور باید به اداره گذرنامه مراجعه می‌کردند و طی فرایندی پیچیده استعلام می‌گرفتند. اما در سال‌های اخیر این پروسه کوتاه‌تر شده است و از طریق اپلیکیشن‌ها و سامانه‌های آنلاین قابل چک کردن است. در این سامانه‌ها لازم است تا اطلاعات شخصی مسافر وارد شود و سپس طی مدت زمان کوتاهی نتیجه آن اعلام می‌شود.

همیشه مهاجرت تنها دلیل خروج از کشور نیست گاهی اوقات سفر، مسابقه، کار یا تحصیل می‌تواند دلیلی باشد که شما قصد خروج از کشور را داشته باشید. برای اینکه با خالی آسوده راهی فرودگاه شوید، بهتر است قبل از سفر خارجی نسبت به استعلام ممنوع‌الخروجی از فرودگاه امام خمینی و یا هر فرودگاه دیگری اقدام کنید.

اپلیکیشن استعلام ممنوع الخروجی پیشخوان24

در گذشته که خبری از پیشرفت تکنولوژی و اینترنت پر سرعت نبود، تمامی افراد باید برای پیگیری به اداره گذرنامه مراجعه می‌کردند اما امروزه فرایند استعلام خیلی سریع‌تر از قبل شده است. یکی از ساده‌ترین و در دسترس‌ترین روش‌ها، استفاده از اپلیکیشن استعلام ممنوع ‌الخروجی با کدملی پیشخوان ۲۴ است. برای مشاهده نتیجه استعلام با جزئیات نیاز به شماره موبایل و کد ملی دارید.

استعلام ممنوع ‌الخروجی با اپلیکیشن پلیس من

یکی از روش‌های استعلام ممنوع‌الخروجی پلیس + ۱۰ استفاده از اپلیکیشن پلیس من است. شما می‌توانید با پرداخت ۵۲۰۰ تومان و وارد کردن شماره تماس و کد ملی‌تان نسبت به استعلام ممنوع‌الخروجی خود در کوتاه‌ترین زمان اقدام کنید. هم‌چنین می‌توانید نتیجه استعلام ممنوع‌الخروجی epolice.ir را از طریق دانلود اپلیکیشن پلیس مشاهده کنید.

استعلام ممنوع ‌الخروجی قوه قضاییه

استعلام ممنوع‌الخروجی با کد ملی، یکی دیگر از روش‌های استعلام ممنوع‌الخروجی است. برای استفاده از سرویس ثبت من قوه قضاییه باید به نشانی exitban.ssaa.ir مراجعه کنید. برای استعلام ممنوع‌الخروجی نیاز به کد ملی و وارد کردن اطلاعات شخصی خود دارید تا از آخرین وضعیت ممنوع‌الخروجی خود مطلع شوید.

استعلام ممنوع ‌الخروجی چک برگشتی

برای استعلام ممنوع‌الخروجی اجرای اسناد رسمی و استعلام ممنوع‌الخروجی چک برگشتی می‌توانید به سامانه ثبت اسناد و املاک کشور مراجعه کنید. برای مشاهده آخرین وضعیت خروج از کشور نیاز به اطلاعاتی مانند شماره کد ملی، نام پدر، نام و نام خانوادگی و شماره شناسنامه دارید. توجه داشته باشید که شما به کمک این سایت می‌توانید از وضعیت اجازه خروج کشور تمام پرونده‌های قضایی مطلع شوید.

استعلام ممنوع‌ الخروجی مالیاتی با کد ملی

برای مشاهده وضعیت ممنوع‌الخروجی و پیگیری بدهی مالیاتی خود می‌توانید به سازمان امور مالیاتی مراجعه کنید و ببینید که آیا بدهی مالیاتی و اجازه خروج از کشور را دارید یا نه!.

استعلام ممنوع‌ الخروجی از اداره گذرنامه

اگرچه امروزه بیشتر افراد ترجیح می‌دهند که برای استعلام ممنوع‌الخروجی خود از روش‌های غیر حضوری استفاده کنند اما هنوز هم خیلی از افراد هستند که ترجیح می‌دهند از روش حضوری استفاده کنند. در این بین برای استعلام ممنوع‌الخروجی کیفری می‌توانید به صورت حضوری به اداره گذرنامه مراجعه کنید یا از اپلیکیشن پیشخوان ۲۴ و پلیس من استفاده کنید.

استعلام ممنوع‌الخروجی سامانه ثبت

برای اطلاع از آخرین وضعیت ممنوع ‌الخروجی پرونده‌های ثبتی می‌توانید به سایت سازمان ثبت اسناد و املاک کشور به نشانی ssaa.ir مراجعه کنید. هم‌چنین در شرایط زیر می‌توانید از سایت my.ssaa.ir استفاده کنید و نتیجه استعلام ممنوع‌الخروجی خود را مشاهده کنید.

·       استعلام ممنوع ‌الخروجی مهریه

·       استعلام ممنوع ‌الخروجی فرزند

درصورتی‌که بعد از استعلام ممنوع ‌الخروجی نظامیان، اجازه خروج از کشور را نداشتید، می‌توانید با مراجعه به اداره گذرنامه اجازه موقت خروج از کشور را دریافت کنید.

نکات ممنوع الخروجی

v   آقایان دانشجو که مشمول سربازی هستند، باید قبل از سفر استعلام دقیق ممنوع الخروجی کرده و اگر لازم است وثیقه بگذراند.

v   زنان متاهل برای خروج از کشور به اجازه همسر نیاز دارند، مگر اینکه اجازه از قبل و به طور کتبی ثبت شده باشد.

v   اگر بدهی مالی دارید و ورشکسته هستید، پس از اثبات آن می‌توانید ممنوع الخروجی خود را لغو کرده و راهی سفر شوید. همچنین اگر برای پیگیری مطالبات مالی خود راهی سفر هستید، می‌توانید با ارائه مدارک ممنوعیت خود را برطرف کنید.

v   سازمان ثبت اسناد نیز با ایجاد سامانه رسمی استعلام ممنوع الخروجی به روشن شدن وضعیت افراد کمک می‌کند.

v   همواره به افراد توصیه می‌کنیم که قبل از رزرو بلیط هواپیما وضعیت ممنوع الخروجی خود را چک کرده و سپس اقدام به خرید بلیط کنند.

v   ارائه دادخواست رفع ممنوع الخروجی از دیگر راه‌های رفع این مشکل است که بسته به شرایط فرد باید توسط وکیل انجام و پیگیری شود.

v   ممنوع الخروجی تنها شامل مسیرهای هوایی نیست و تمام خطوط حمل و نقل زمینی، دریایی و هوایی را شامل می‌شود.

v   اگر ثابت شود که فرد برای انجام کارهای مجرمانه راهی سفر است، احتمال ممنوعیت وی افزایش می‌یابد.

v   معمولا گذاشتن وثیقه یکی از راه‌های رفع ممنوعیت است که چگونگی آن را دادگاه تعیین می‌کند.

نمره منفی گواهینامه جریمه‌ای برای متخلفین

با توجه به قانون جدیدی که از سوی پلیس راهور روی کار آمده است، افرادی که به هر دلیلی اقدام به انجام خلاف های رانندگی می کنند، به غیر از اینکه می بایست جریمه پرداخت کنند؛ یک نمره منفی نیز در گواهینامه آن ها ثبت خواهد شد. با افزایش نمرات منفی، جریمه نقدی، توقیف کوتاه مدت خودرو و در نهایت ابطال گواهینامه در انتظار رانندگان متخلف خواهد بود.

در واقع نمره منفی جریمه‌ای است که در گواهینامهی رانندگان دارای تخلفات حادثه‌ساز ثبت می‌شود و برابر قانون رسیدگی به تخلفات راهنمایی و رانندگی، زمانی که نمرات منفی به حد نصاب برسد، گواهینامه راننده توقیف خواهد شد.

نمره منفی به مالک خودرو تعلق می‌گیرد یا راننده خودرو؟

اگر پلیس راننده متخلف را هنگام ارتکاب تخلف متوقف کند، نمره منفی با مشخصات راننده و گواهینامه او اعمال می‌شود اما در صورت حضور نداشتن راننده جریمه نمره منفی برای گواهینامه مالک خودرو ثبت می‌شود.

لازم به ذکر است که امکان انتقال نمره منفی از پلاک خودرو به راننده متخلف با مراجعه به واحدهای رسیدگی به تخلفات رانندگی وجود دارد.

آیا نمره منفی به تمام جرائم رانندگی اختصاص می‌گیرد؟

خیر، حدودا 20 مورد از تخلفات رانندگی با اختصاص نمره منفی به گواهینامه همراه است که می‌توانید لیست کامل این تخلفات را در وبلاگ قبضینو مشاهده نمایید.

جریمه کسب نمرات منفی

چنانچه متخلف دارای 30 نمره منفی باشد گواهینامه او به مدت سه ماه ضبط و در پایان مدت مزبر با پرداخت 400.000 ریال جریمه نقدی به نفع خزانه عمومی تسلیم می شود.

پس از اعمال مقررات موضوع بند یک چنانچه در اثر ارتکاب تخلفات جدید 25 نمره منفی به متخلف تعلق گیرد گواهینامه او به مدت شش ماه ضبط و پس از انقضا مدت مزبور و پرداخت 600.000 ریال به نفع خزانه عمومی مسترد می گردد.

هرگاه پس از اعمال مقررات بند دو در اثر ارتکاب تخلفات جدید 20 نمره منفی به متخلف تعلق گیرد گواهینامه او ابطال می گردد و بعد از یک سال می تواند برابر مقررات و پس از طی دوره آموزشی و پرداخت 1.000,000 ریال به نفع خزانه عمومی گواهینامه جدید اخذ نماید.

چگونگی حذف نمره منفی گواهینامه

چنانچه راننده متخلف به مدت شش ماه از زمان ارتکاب آخرین تخلف منجر به نمره منفی در بند های 1و2 ماده 7 قانون رسیدگی به تخلفات (هرگونه حرکات نمایشی، دور زدن درجا و یا حرکت موتورسیکلت بر روی یک چرخ و تجاوز از سرعت مجاز بیش از 50 کیلومتردر ساعت) و به مدت یک سال در بند 3 این قانون (سبقت غیرمجاز در راه‌های دو طرفه) مرتکب هیچ یک از تخلفات رانندگی نشود، کلیه نمره منفی ناشی از تخلفات ارتکابی گذشته حذف می‌شود و تخلف بعدی وی به عنوان نخستین تخلف او محسوب می‌شود و مبنای احتساب نمرات منفی مرحله بعدی، تاریخ پایان قانونی ضبط گواهینامه می‌شود.

 

اعتراض به نمره منفی گواهینامه

برای راننندگان این امکان وجود دارد که به نمره منفی اخذ شده اعتراض کنند. برای انجام فرایند اعتراض باید با مراجعه به واحد های اجرائیات درسراسر کشور اعتراض خود را با ذکر دلایل تسلیم نمایند. کارشناس واحد اجرائیات نیز پس از انطباق مدارک معترض نسبت به رسیدگی اعتراض اقدام و نتیجه را  به معترض ابلاغ خواهد نمود.

مدارک لازم برای اعتراض عبارتند از :

·       اصل گواهینامه رانندگی

·       تکمیل فرم درخواست

·       قولنامه ، وکالتنامه یا  سند قانونی وسیله نقلیه

·       سند یا مدارک جهت اثبات دلیل

شما می بایست به همراه مدارک ذکر شده به یکی از آدرس های  مراکز اعتراض به نمره منفی گواهینامه مراجعه نمایید. این مراکز در شهرستان ها در مراکز واحد های رسیدگی راهنمایی و رانندگی می باشد و در تهران شامل مراکز ذیل می باشد :

منطقه ۲۱ - تهرانسر ـ انتهای بلوار یاس

منطقه ۱۶ - خیابان بعثت ـ خیابان رجائی جنوبی ـ خیابان هلال احمرـ مقابل سیلو

منطقه ۱۲ - واحد شماره ۳ مستقر در منطقه ۱۲ پلیس راهور- خیابان شوش نرسیده به میدان شوش پشت بوستان بهاران جنب کلانتری ۱۱۲

منطقه ۱۴ - خیابان نبرد ـ میدان نبرد ـ انتهای خیابان شهید ابراهیم بیدی

منطقه ۱ - واحد شماره ۵ مستقر در منطقه یک پلیس راهور- بزرگراه ارتش بلوار اوشان نبش میدان اوشان

منطقه ۱۰ - بزرگراه نواب ـ تقاطع خیابان محبوب مجاز ( ویژه جانبازان ـ ایثارگران و خانواده شهدا )

منطقه ۲۰ - شهرری ـ خیابان استخر ـ روبروی فروشگاه شهروند

منطقه ۳ - بزرگراه حقانی ـ نرسیده به تقاطع جهان کودک ـ مقابل پارک آب و آتش

منطقه ۲۲ - همت غرب ـ آزادگان جنوب ـ شهرک گلستان ـ بلوار گلها ـ خیابان یاسمن جنوبی

منطقه ۱ - واحد رسیدگی دادسرای ناحیه ۳۲ - خیابان آزادی نبش رودکی پشت راهنمایی و رانندگی تهران

استعلام نمره منفی گواهینامه

در حال حاضر روش‌های مختلفی برای استعلام نمره منفی گواهینامه با کدملی وجود دارد. در ادامه به معرفی این روش‌ها می‌پردازیم.

مراجعه به سایت پلیس راهور

شما می‌توانید به سایت پلیس راهنمایی و رانندگی یا همان پلیس راهور به نشانی https://rahvar120.ir/ مراجعه کرده، روی قسمت استعلام نمره منفی که در وسط صفحه قرار گرفته، کلیک کنید و پس از وارد کردن شماره گواهینامه از میزان نمره منفی گواهینامه خود مطلع شوید.

ارسال پیامک

 مانند استعلام خلافی با پیامک، برای استعلام نمره منفی گواهینامه هم می‌توانید با ارسال شماره گواهینامه خود به شماره ۱۱۰۱۲۰۲۰۲۰، میزان نمره منفی گواهینامه خود را مشاهده کنید.

تماس تلفنی

 برای استعلام نمره منفی گواهینامه از طریق تلفن، کافی است با شماره ۸۸۲۸۸۸۸۸ تماس بگیرد. پس از ارتباط با اپراتور و ارائه شماره گواهینامه، به‌راحتی از امتیاز منفی گواهینامه خود مطلع می‌شوید.

استعلام نمره منفی گواهینامه با برنامه پلیس من

اپلیکیشن پلیس من امکانات زیادی در اختیار رانندگان قرار می‌دهد. برای استفاده از برنامه استعلام نمره منفی گواهینامه با اپلیکیشن پلیس من بایستی مبلغ ۵۲۰۰ تومان را پرداخت کنید.

استعلام نمره منفی گواهینامه با کد ملی در پیشخوان24

برای استعلام نمره منفی گواهینامه نیاز است به اپلیکیشن یا سایت پیشخوان ۲۴ مراجعه کنید. سپس با وارد کردن کد ملی، شماره تماس و شماره گواهینامه می‌توانید جزئیات نمره فنی گواهینامه را مشاهده کنید.

استعلام نمره منفی گواهینامه با قبضینو

قبضینو به عنوان سامانه تخصصی استعلام و پرداخت، امکان استعلام نمره منفی گواهینامه را برای کاربران خود فراهم کرده است. کافیست شماره موبایل، کد ملی و شماره گواهینامه خود را در بخش استعلام نمره منفی وارد کنید و به راحتی وضعیت نمره منفی خود را مشاهده کنید.

 

 

مراحل تعویض پلاک و روش‌‌های استعلام پلاک فعال

از اصلی‌ترین مراحل برای خرید و فروش و جابجایی مالک خودرو مرحله تعویض پلاک است. در واقع این مرحله آخرین مرحله از سلسله اقداماتی است که در نقل‌ وانتقال خودرو باید انجام شود. از آن جهت که امکان شناسایی هویت مالک خودرو برای نیروهای انتظامی و نیز اقدامات ناشی از تخلف، سرقت و یا هرگونه تخلف احتمالی وابسته به این مرحله است، بنابراین این مرحله مهمترین مرحله خرید و فروش و نقل و انتقال خودرو است و طرفین معامله باید اقدامات لازم را در اسرع وقت انجام دهند.برای مثال حتما تجربه کرده اید که درصورت پارک خودرو در محل ممنوعه، ظرف چند دقیقه با یک پیامک به مالک هشدار داده می شود که نسبت به جابجایی خودرو اقدام نماید. بنابراین لازم است که پلاک وسیله نقلیه‌ مورد استفاده به نام مالک باشد.

فک پلاک چیست و چرا اهمیت دارد؟ 

 در واقع پس از اطمینان از صحت و سلامت خودرو، باید تعویض پلاک خودرو یا فک پلاک قبلی خودرو و نصب پلاک جدید خودرو صورت گیرد.

عدم انجام فک پلاک به معنای پذیرفتن مسئولیت تمامی فعالیت‌های فروشنده یا مالک قبلی خودرو توسط خریدار است.

 

فک پلاک چگونه انجام می‌شود؟

برای تعویض یا فک پلاک خودرو باید به مراکز تعویض پلاک مراجعه کنید. در این مراکز با دریافت برگ نوبت و تحویل مدارک به باجه مربوط فرایند تعویض پلاک خودرو هدایت می شوید. در نهایت نیز پلاک قبلی از خودرو جداشده و به انبار تحویل داده می‌شود و پلاک جدیدی که به نام خریدار بر روی خودرو نصب می شود. حضور فروشنده برای فک پلاک ضروری نیست و خریدار می‌تواند با دریافت وکالت‌نامه از فروشنده نسبت به فک و تعویض پلاک اقدام کند. در زمان تعویض پلاک باید خلافی خودرو صفر باشد و هزینه‌های دیگر را نیز از طریق کارت بانکی بپردازید. پس از تعویض پلاک خودرو نوبت به انتقال مالکیت خودرو می‌رسد.

  بطور کلی مراحل تعویض پلاک خودرو به شرح زیر است:

  •  دریافت نوبت برای تعویض 
  • مراجعه به پلیس راهور و تحویل مدارک به کارشناس مربوط
  • تهیه مدارک مورد نیاز تعویض پلاک  
  • دریافت برگ بازدید از خودرو و اخذ  گواهی بازدید فنی خودرو
  • تحویل پلاک قدیمی و دریافت پلاک جدید
  • واریز وجه به حساب خاص تعویض پلاک
  • دریافت گواهی تایید بازدید فنی

انجام هفت مرحله بالا حدودا طی یک نیم روز قابل انجام است به شرطی که مدارک طرفین معامله بدون ایراد کارشناس حقوقی مستقر در محل پلیس راهور باشد. 

در لیست زیرتمام مدارکی که توسط فروشنده و خریدار خودرو برای تعویض پلاک باید تهیه شود آمده است. این مدارک باید به یکی از مراکز تعویض پلاک خودرو ارایه شود:

مدارک موردنیاز برای تعویض یا فک پلاک خودرو

مدارک مورد نیاز فروشنده 

فروشنده خودرو باید مدارک زیر را به منظور عوض کردن پلاک خودروی خود همراه خود داشته باشد:

  • اصل سند فروش کارخانه سازنده (تولید داخل)

  • کارت اصلی خودرو

  • اصل سند مالکیت خودرو یا همان رگ سبز

  • اصل شناسنامه جدید و کارت ملی فروشنده یا نماینده قانونی وی

  • نسخه اصل بیمه‌نامه شخص ثالث معتبر

  • ارائه برگه عدم خلافی خودرو

  • ارائه اصل فیش پرداخت بهای پلاک براساس تعرفه

  • اصل کارت معاینه فنی معتبر (خودروهای شخصی و دولتی که بیش از ۴ سال از مدل آن سپری شده باشد و خودروهای عمومی که بیش از یک سال از مدل آنها سپری شده باشد)

  • مدارک احراز سکونت شامل سند یا قبوض برق و گاز

  • ضمنا درصورتی‌ که فروشنده به خریدار وکالت فک پلاک دهد، حضور او الزامی نیست.

مدارک مورد نیاز خریدار خودرو

خریدار خودرو باید مدارک زیر را هنگام عوض کردن پلاک ماشین همراه خود داشته باشد:

  • شناسنامه و کارت ملی خریدار یا نماینده قانونی وی

  • حضور خریدار یا نماینده قانونی وی همراه با مدارک لازم برای فک پلاک با وکالت

  • مدارک احراز سکونت خریدار در صورت نبودن قبض برق خریدار خودرو یا پدر خریدار

استعلام پلاک‌های فعال

از آنجایی که در ایران زیاد خرید و فروش ماشین انجام می شود خیلی مهم است که هنگام انجام یک معامله به موضوع استعلام پلاک فعال خودرو اهمیت زیادی بدهیم. زیرا نادیده گرفتن این موضوع حتما در آینده برای ما دردسر ساز می شود. برای آگاهی از نحوه استعلام پلاک بنام و فک شده با کد ملی

در ادامه با ما همراه باشید.

 

 

علت مهم بودن استعلام پلاک های به نام

از آنجایی که اطلاعات مربوط به فک پلاک هر فرد در سامانه راهور درج شده است و به سادگی می توان آن را استعلام کرد به شما توصیه می کنیم که حتی اگر خودروی جدیدی خریداری نکرده‌اید تعداد پلاک‌هایتان را استعلام کنید.

چه نیازی به انجام این کار است؟ وقتی پلاک به نام شما باشد، تمام مشکلات مربوط به آن ماشین نیز به عهده شما می باشد. مثلا اگر شخصی پلاک شما را بدزدد مقصر شناخته می شوید! چون پلاک به نام شماست. در حقیقت، این استعلام برای وضعیت پلاک‌هایی است که هنوز به نام شما هستند، اما دور از دسترس شما، در حال تردد می باشند. با انجام این کار از سو استفاده از هویت فرد صاحب پلاک در آینده جلوگیری می کنید.

نرم‌افزار استعلام پلاک خودرو با کد ملی

شما می‌توانید برای استفاده از خدمات خودرو مانند پرداخت خلافی، عوارض آزادراه، نمره منفی، طرح ترافیک، معاینه فنی و حتی مشاهده و استعلام پلاک خودرو با کد ملی از اپلیکیشن قبضینو استفاده کنید.

برای دانلود نرم‌افزار استعلام پلاک خودرو با کد ملی قبضینو می‌توانید به کافه بازار یا گوگل‌پلی مراجعه و یا به صورت مستقیم، اپلیکیشن را از سایت قبضینو دانلود کنید.

نرم‌افزار استعلام پلاک خودرو پلیس من

تمامی دارندگان خودرو می‌توانند با نصب نرم‌افزار استعلام پلاک خودرو پلیس من و وارد کردن شماره موبایل و کد ملی در این اپلیکیشن، نتیجه استعلام پلاک خودرو با کد ملی را مشاهده کنند.

استعلام پلاک خودرو ناجا

یکی از روش‌های استعلام پلاک خودرو با کد ملی مراجعه به سایت استعلام پلاک خودرو police.ir و انتخاب گزینه استعلام وضعیت پلاک فک‌شده یا پلاک فعال است. برای مشاهده نتیجه استعلام به شماره کارت ملی خود نیاز دارید.

استعلام پلاک خودرو با شماره پلاک

امکان استعلام پلاک خودرو با شماره پلاک وجود ندارد و شما نمی‌توانید از این روش برای شناسایی مالک پلاک استفاده کنید. برای مشاهده نتیجه استعلام می‌توانید از روش استعلام پلاک rahvar120 یا از سایت و اپلیکیشن‌های دیگر مانند قبضینو استفاده کنید.

استعلام پلاک فعال خودرو راهور rahvar120

پلیس راهور به منظور ارائه خدمات بهتر، سرویس جدید استعلام پلاک خودرو با شماره ملی و رمز عبور سخا را در اختیار تمام کاربران قرار داده است. پیش از تعویض پلاک نیاز اس تا از آخرین وضعیت پلاک خود مطلع شوید. برای انجام این کار باید وارد سامانه استعلام پلاک فعال با کد ملی service.rahvar120.ir شوید. سپس گزینه استعلام وضعیت پلاک فک شده را انتخاب کنید تا بعد از وارد کردن اطلاعات، نتیجه استعلام را به صورت رایگان به شما نمایش دهد.

نحوه استعلام پلاک فعال با اپلیکیشن پلاک‌ یاب

پلاک یاب نرم‌افزار استعلام پلاک ماشین و در واقع نرم‌افزار استعلام مالک پلاک خودرو است. به کمک این اپلیکیشن می‌توانید علاوه بر استعلام نمره منفی، عیب‌یابی و تصادفات، از وضعیت پلاک فک شده خود نیز مطلع شوید.

 

پرداخت جرایم وسیله نقلیه خود را در اولویت قرار دهید!

 اگر تصمیم به پرداخت جرایم و صفر کردن خلافی وسیله نقلیه خود داشته باشید، مسلما آشنایی با انواع روش‌های استعلام و پرداخت خلافی برای شما دارای اهمیت خواهد بود. خلافی وسیله نقلیه ازجمله مواردی برای رانندگان است که باید به موقع بررسی و پرداخت شود. زیرا درغیر این صورت عواقب نا‌خوشایندی برای آن‌ها خواهد داشت. در این مقاله سعی داریم برخی از انواع روش‌های استعلام و پرداخت خلافی را به شما معرفی کنیم

استعلام خلافی

سهل‌انگاری، تعجیل هنگام رانندگی، بی‌توجهی به نکات راهنمایی و رانندگی همگی از مواردیست که موجب جریمه شدن می‌شود. جرایم رانندگی در دسته‌های زیر طبقه بندی می‌شوند:

  • جریمه دوبرگی
  • جریمه الصاقی
  • جریمه تسلیمی
  • جریمه دوربینی

برخی ازجریمه‌ها شامل جریمه‌های الصاقی و دوبرگی بعد از گذشت 60 روز دوبرابر می‌شوند. بنابراین لازم است این قبض‌ها به موقع پرداخت شوند. امروزه استعلام خلافی خودرو و موتورسیکلت و پرداخت آن بسیار ساده تر شده است بنابراین در اسرع وقت قادر به صفر کردن خلافی خواهید بود.

استعلام خلافی با کد وین

کد وین

کد VIN رشته‌ای از اعداد و حروف است که بیشتر افراد نسبت به آن بی‌اهمیت هستند. VIN به معنی شماره شناسایی خودرو است و همان‌طور که از نامش پی از مهم‌ترین اطلاعات یک خودرو محسوب می‌شود. حداقل اهمیت آن زمانی آشکار می‌شود که خودرو برای اعمال تغییراتی از سوی سازنده به کارخانه فراخوانی شده یا حتی دزدیده می‌شود. پس اهمیت دارد که همیشه این کد را حفظ کنید یا در جایی برای خود یادداشت کنید.

کد VIN همانند اثر انگشت خودروی شما است. بهترین راه شناسایی یک خودرو از طریق بررسی VIN آن است. به این نکته توجه کنید هیچ دو خودرویی کد وین یکسانی ندارند. این کد علاوه بر یکتا بودن، حاوی اطلاعات مهمی درباره خودرو است. اطلاعاتی مثل محل ساخت آن گرفته یا نوع پیشرانه‌ی استفاده شده با استفاده از کد وین قابل استخراج هستند.. اگر بدانید که چگونه این اطلاعات را استخراج کنید، می‌توانید خودرویی را که هرگز از نزدیک ندیده‌اید تا حدودی بشناسید.

 

برای استخراج اطلاعات VIN به این نکته توجه داشته باشید که هر خودروساز از الگوی خاصی برای ترجمه حروف این کد استفاده می‌کند. در واقع در تمام کدهای VIN رشته خاصی از حروف، نشانگر اطلاعات یکسانی هستند (مثل کارخانه ساخت). اما با توجه به شرکت تولید کننده‌ی هر خودرو، برای فهمیدن اطلاعات داخل این رشته، باید بر اساس الگوی خودروساز عمل کرد.

 استعلام خلافی با VIN از طریق پیامک

اگر پشت کارت ماشین خود را با دقت نگاه کنید، در پشت این کارت کد 17 رقمی وین را مشاهده خواهید کرد.

برای استعلام خلافی باید این کد را به شماره 1101202020 پیامک کنیدپس از چند لحظه میزان جریمه و تعداد دفعات آن برای شما ارسال خواهد شد.

توجه داشته باشید که در هنگام تایپ کد 17 رقمی فاصله لازم نیست. در تشخیص اعداد و حروف به خصوص 1 و دقت کنید چون گاهی به جای حروف عدد و یا به جای عدد حروف تایپ می‌کنید و این باعث عدم پاسخ می‌شود.

استعلام خلافی خودرو با بارکد از طریق سایت پلیس راهور 

سایت راهور 120 خلافی به آدرس rahvar120.ir یکی از شناخته‌شده‌ترین و قدیمی‌ترین راه‌ها برای استعلام خلافی خودرو آنلاین است. سایت راهور امکان استعلام و پرداخت خلافی خودرو راهور را با استفاده از بارکد 8 یا 9 رقمی وسیله نقلیه فراهم کرده است. توجه داشته باشید که برای پرداخت جریمه یا موتور از سایت راهور باید در سامانه سخا ثبت نام کنید. برای ثبت نام در سامانه سخا به کد ملی و شماره موبایل مالک خودرو نیاز دارد پس از ثبت نام موفق در سامانه سخا می‌توانید عملیات استعلام رایگان خلافی خودرو و پرداخت خلافی با شماره بارکد را با موفقیت انجام دهید.

استعلام خلافی خودرو با پلاک و مشاهده جزئیات

کاربران اپلیکیشن‌هایی نظیر قبضینو، پیشخوان24، پلیس من و ... می‌توانند خلافی و یا عدم خلافی وسیله نقلیه خود را با شماره پلاک استعلام کنند و با انجام احراز هویت با استفاده از شماره موبایل و کد ملی مالک خودرو جزئیات خلافی را مشاهده و نسبت به پرداخت آن اقدام کنند. کلیه سوابق استعلام در بخش سوابق خدمات پلیس در صفحه سوابق ذخیره می‌شود و می‌توان از همان بخش نیز نسبت به پرداخت اقدام کرد.

استعلام خلافی با کد دستوری # 110*

پلیس راهور برای دسترسی راحت‌تر شهروندان به جرائم رانندگی، امکان دریافت سریع خلافی خودرو با شماره‌گیری کد دستوری #110* را فراهم کرده ‌است. خدمات دیگری که با شماره‌گیری کد دستوری #110* می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید عبارتند از:

1.      انواع استعلام

2.      پرداخت هزینه برخی خدمات

3.      اطلاع‌رسانی

4.      کارت هوشمند

5.      پیگیری مدارک ارسالی

6.      نمره منفی 

اعتراض به جرائم رانندگی

یکی از اصلی‌ترین سوالات دارندگان وسایل نقلیه درباره راه‌های اعتراض به جریمه‌های رانندگی است. جریمه شدن ممکن است برای هر شخصی پیش بیاید اما گاهی ممکن است این جریمه به اشتباه ثبت شده باشد. در این حالت باید با انتخاب بهترین راه اعتراض به جریمه رانندگی خودرو، اعتراض خود را نسبت به این موضوع ابراز نمایید. شما می‌توانید از دو روش برای اعتراض به قبض جریمه رانندگی خود اقدام کنید.

  • مراجعه به مرکز اجرائیات پلیس راهور
  • مراجعه به مراکز پلیس ۱۰+

برای اعتراض به جرایم رانندگی چه مدارکی نیاز است؟

برای تسریع فرایند درخواست اعتراض بهتر است پیش از مراجعه به مراکز اجرائیات پلیس راهور و یا پلیس +10 ، مدارک لازم برای تشکیل پرونده را آماده کنید. مدارک لازم برای تشکیل پرونده شامل موارد زیر است:

  • اصل کارت شناسایی
  • اصل سند مالکیت خودرو
  • فرم تکمیل شده درخواست تجدید نظر
  • کارت شناسایی معتبر مالک وسیله نقلیه یا نماینده قانونی آن

دوبرابر شدن جرائم رانندگی

توجه به این نکته ضروری است که بر اساس ماده ۵ قانون تخلفات رانندگی پس از جریمه، تا ۶۰ روز مهلت برای اعتراض به آن وجود دارد. در انواع تسلیمی، الصاقی و خودداری مبلغ جریمه بعد از گذشت ۶۰ روز در صورت پرداخت نشدن دوبرابر خواهد شد. اما در روش‌های دوبرگی و دوربینی، مبلغ جریمه رانندگی بعد از گذشت ۶۰ روز مشمول قانون دو برابری جرایم نخواهند شد.

به‌روز نبودن لیست جرائم خلافی

باید بدانید که ثبت جرایم در سامانه راهور 120 با تاخیر انجام می گیرد. بنابراین در صورتی که پس از استعلام خلافی، جرایم جدید خود را مشاهده نکردید و یا پس از پرداخت خلافی همچنان در لیست پلیس راهور حذف نشده‌اند، نگران نباشید.

 

صفحه قبل 1 صفحه بعد