کارت خودرو، یکی از مدارک مهم برای رانندگی به شمار می رود و به همین دلیل، لازم است که رانندگان وسایل نقلیه، در صورت نداشتن کارت خودرو، در اولین فرصت ممکن درخواست خود را برای دریافت این کارت، ثبت کنند تا برای آن ها صادر و ارسال شود.

بعضی از رانندگان، پس از مدت زمان طولانی از ثبت درخواست، هنوز کارت ماشین خود را دریافت نکرده اند. در این صورت، رانندگان می توانند برای پیگیری کارت ماشین خود، از طریق روش‌های اینترنتی با استفاده از شماره پلاک و کدملی اقدام کنند. در این مطلب به معرفی این روش‌ها خواهیم پرداخت.

کارت خودرو چیست؟

زمانی که خودرویی را خریداری می‌کنید، به شما کارت خودرو داده می‌شود. به عبارت دقیق‌تر، کارت از سوی اداره پست برای شما ارسال می‌شود.

در واقع این کارت نشان می‌دهد که شما صاحب اتومبیل هستید و هر وقت هم که قرار به استفاده از خودرو بود، باید این کارت را با خودتان به همراه داشته باشید. اما سوال مهم این است که روی این کارت چه اطلاعاتی نوشته می‌شود. روی کارت خودرو اطلاعاتی به شرح زیر وجود دارد:

      مشخصات خودرو

      مشخصات مالک خودرو

در بخش مشخصات خودرو اطلاعاتی مانند شماره پلاک، نوع خودرو و مدل آن در کنار رنگ، سیستم، ظرفیت، شماره موتور، شماره شاسی، اتاق، تیپ خودرو و قید می‌شود. مثلا گفته می‌شود که:

      نوع: سواری

      سیستم: پارس‌خودرو

      مدل: ۱۳۹۹

      رنگ: سفید

      و

در بخش مشخصات مالک خودرو هم اطلاعات صاحب ماشین نوشته می‌شود. اطلاعاتی مانند موارد زیر:

      نام مالک

      شماره ملی/شماره شناسنامه

      نام پدر

      کد پستی

شماره VIN هم از جمله اطلاعاتی است که روی کارت خودرو نوشته می‌شود. اما معنای آن چیست؟ این شماره یا Vehicle Identification Number، شماره شناسایی خودروست. شماره یا کد شناسایی خودرو برای هر اتومبیل منحصربفرد به شمار می‌رود و در هیچ دو خودرویی یکسان نیست. رمزگشایی از اعداد موجود در این کد نشان می‌دهد که هر خودرو در چه شرکتی ساخته شده، منطقه ساخت کجا بوده، مدل آن چیست، نوع بدنه چیست و . پس همان‌طور که می‌بینید، شماره وین یا همان VIN اطلاعات بسیار مهمی را در خودش نهفته دارد که بسیاری از افراد از آن بی‌خبرند. همه این جزئیات روی کارت خودرویتان وجود دارد.

صدور کارت خودرو چقدر طول می‌کشد؟

صدور کارت خودرو معمولا فرایندی ۱۰روزه است. اما در مواردی دیده شده که این مدت‌زمان به چندماه (حوالی دو ماه) هم کشیده شده است و مالک را برای مدتی اسیر و چشم‌انتظار خود می‌کند. در هر حال، در بیشتر مواقع این کارت بعد از گذر ۱۰ روز از درخواست در جیبتان قرار می‌گیرد.

البته یادتان باشد که دلایل مختلفی می‌تواند رسیدن کارت خودرو به دستان شما را به تعویق بیندازد. یعنی حتی اگر کارتی به‌موقع هم صادر شود و صدورش از مهلت ۱۰ روزه فراتر نرود، باز هم دلایلی محتمل وجود دارد که میان شما و کارت فاصله بیاندازد. مثلا زمانی که نشانی پستی‌تان دقیق نباشد یا وقتی که پست‌چی زنگ می‌زند در خانه نباشید، کارت برگشتی می‌شود. البته باید گفت که پست‌چی‌ها سه بار موظف‌ هستند که مرسوله را به نشانی‌تان بیاورند. اگر در یکی از این ۳ بار موفق به دریافت بسته شدید که هیچ، اما در صورتی که هر ۳ بار غیبت داشتید، بسته به اداره پست مرجوع می‌شود و ۳ ماه در آنجا می‌ماند.

روش‌های پیگیری کارت خودرو 

 

پیگیری کارت خودرو از طریق اداره پست

یکی از روش‌های ملموس و راحت برای بیشتر افراد، استفاده از خدمات تلفنی اداره پست برای پیگیری کارت خودروست. در واقع، کسانی که با دنیای اینترنت چندان آشنا نیستند و تلفن‌های هوشمند هم در اختیار ندارند، با تماس‌گرفتن با اداره پست می‌توانند به‌راحتی اقدام به بررسی وضعیت کارت خودروی خود کنند. با تماس با بخش ارتباط با مشتریان راهنمایی‌های لازم به شما ارائه خواهد شد.

 

اما اگر از آن دسته کسانی هستید که نظر جناب گوگل را پیش از هر کاری می‌پرسند، قطعا درباره پیگیری کارت ماشین‌تان هم دستاوردهای خوبی در این زمینه خواهید داشت. شما می‌توانید به سایت اداره پست مراجعه کنید و با ارائه اطلاعاتی در این سامانه به نتایج خوبی برسید. واقعیت این است که اداره پست کارت ماشین را برایتان ارسال می‌کند. پس با دادن اطلاعات دقیق محل سکونت‌تان به همراه کد پستی در زمان پُرکردن فرم درخواست کارت خودرو، می‌توانید پیگیری این موضوع را ساده کنید. مراجعه به وبسایت این اداره از طریق نشانی زیر به شما کمک می‌کند که بی‌دغدغه بتوانید به کارت خودروی خود برسید:

سایت اداره پست برای پیگیری کارت خودرو

خدمات الکترونیکی پست موجب می‌شود که بدون نیاز به مراجعه به این اداره در بخش «رهگیری مرسولات سازمانی» امکان پیگیری کارت ماشین خود را داشته باشید. صرفا باید شماره پلاک اتومبیلتان را داشته باشید تا وضعیت برایتان نمایش داده شود.

پیگیری کارت ماشین از راه کد USSD

با شماره‌گیری کدهای دستوری به‌راحتی در این روزها می‌توانید به خدمات مختلفی دسترسی پیدا کنید. شاید تجربه خرید اینترنتی یا پیگیری امور بانکی را با همین ستاره و مربع‌های معروف داشته باشید. خوشبختانه برای پیگیری مقوله کارت ماشین هم کدی دستوری تعریف شده است. این کد یعنی (#۱۱۰*) را شماره‌گیری کنید تا از خدماتی که ناجا به‌طور تلفنی در اختیارتان قرار داده، به‌سادگی بهره‌مند شوید. با شماره‌گیری این کد، مِنویی در مقابل چشمانتان ظاهر می‌شود. این منو دارای گزینه‌های زیر است:

 

      پلیس +۱۰

      خدمات راهور

      کلانتری و پاسگاه

      پلیس آگاهی

با انتخاب گزینه دوم یعنی خدمات راهور می‌توانید وضعیت کارت‌تان را بررسی کنید. درباره پیگیری کارت ماشین از طریق اداره پست هم روشی وجود دارد که آشنایی با آن خالی از لطف نخواهد بود. شما می‌توانید از طریق شماره‌گیری کد (*۱۹۳#) مرسولاتی که از طریق سازمان‌ها برایتان ارسال می‌شوند به‌سادگی پیگیری نمایید.

نحوه پیگیری کارت خودرو و سند مالکیت خودرو با قبضینو

قبضینو یکی از روش‌هایی است که می‌توانید به کمک آن متوجه شوید سند مالکیت خودرو به نام شما ثبت شده است یا خیر.

تا پیش از این تنها روش پیگیری سند مالکیت خودرو مراجعه به ارگان‌های دولتی بود، حالا می‌توانید جزئیات استعلام را در قبضینو مشاهده کنید. برای نمایش جزئیات استعلام نیز کافی است اطلاعاتی مانند شماره موبایل، کد ملی و شماره پلاک را وارد کنید.

توجه داشته باشید که شماره پلاک، شماره موبایل و کد ملی باید به نام یک شخص باشد وگرنه امکان استعلام وضعیت سند مالکیت خودرو وجود ندارد.

این روش هم برای پیگیری کارت ماشین صفر و هم برای پیگیری کارت ماشین دست دوم خریداری شده در دسترس است و به‌روزترین اطلاعات را در اختیار شما قرار می‌دهد.

استعلام کارت خودرو با کد ملی در سامانه پیشخوان ۲۴

پیشخوان ۲۴ این امکان را در اختیار کاربران قرار داده است تا بتوانید برای پیگیری کارت خودرو از سرویس استعلام کارت خودرو با کد ملی استفاده کنید. شما با این سرویس می‌توانید علاوه بر مشاهده وضعیت سند، از وضعیت کارت خودرو، تاریخ چاپ کارت و بارکد پستی کارت خودرو نیز باخبر شوید.

استعلام سند مالکیت خودرو با کد ملی

یکی از روش‌هایی که شما می‌توانید مطمئن شوید که سند مالکیت خودرو به نام شما زده شده، استعلام سند مالکیت با کد ملی است. برای پیگیری نیاز است به‌ صورت حضوری و با داشتن کارت ملی و مدارک شناسایی خودرو به سازمان ثبت اسناد و املاک کشور مراجعه کنید.

 

 

اگر خودرو به نام شخص دیگری باشد، حضور او در دفترخانه برای استعلام ثبت سند مالکیت خودرو ضروری است. در غیر این صورت اطلاعاتی از سوی اداره ثبت در اختیار شما قرار داده نمی‌شود؛ مگر اینکه حکم قضایی در دست داشته باشید.

پیگیری کارت خودرو با کد ملی

علاوه بر استعلام سند خودرو، امکان استعلام کارت ماشین با کد ملی نیز از طریق سامانه قبضینو در اختیار شما قرار گرفته است و می‌توانید جزئیاتی مانند بارکد پستی کارت خودرو و ضعیت کارت خودرو را مشاهده کنید.

 

پیگیری کارت ماشین با پلاک

استعلام کارت خودرو با پلاک از جمله اولین نیازهای خریداران خودروهاست. بعد از فک پلاک و انتقال مالکیت خودرو، استعلام کارت خودرو انجام می‌شود. سامانه قبضینو با فراهم کردن این امکان، تجربه ساده‌ای از استعلام را برای شما به همراه دارد.

راهور 120 استعلام کارت ماشین

پیگیری کارت خودرو از طریق سایت راهور نیز یکی از روش‌های استعلام است. برای این کار کافیست به سایت پلیس راهور مراجعه کنید و گزینه رهگیری مرسولات سازمانی را از بین خدمات انتخاب کنید. سپس به صفحه پیگیری مرسولات پستی سازمانی منتقل می‌شوید و با وارد کردن پلاک خودرو خود می‌توانید استعلام را انجام دهید. کد مرسوله به شما نمایش داده می‌شود و با وارد کردن کد مرسوله در سایت Post.ir کارت خودرو خود را استعلام بگیرید.‌